10 pravidiel pre vystavovanie sa chladu

Naše telo vie čo má robiť, ale musíme ho to aj nechať robiť, bez toho aby mu v tom naše ego alebo naša súťaživosť zabránili. Bunky a orgány v našom tele pracujú na báze “pravdepodobností”. To jest kalkulujú dopredu, čo sa bude diať. “Pôjdeme do studenej vody alebo nie”, pýtajú sa. Ak vyhodnotia vysokú pravdepodobnosť tak začnú pripravovať energiu na zvládnutie situácie. Ak ale dostali signál “asi tam skôr nepôjdem” a vy tam kvôli strachu z hanby predsa len pôjdete, tak nebudú pripravené. A to je potom problém.

1. Spoznaj svoje telo

Pozrime sa do prírody. Všimnime si, ako zvieratá odolávajú výkyvom teplôt. Spomeňme si na svojich predkov, ako sa obliekali, a ako pracovali vonku i v chladnom počasí. Poznali svoje telo. Oboznámme sa so základmi jeho fungovania aj my. Preniknime do hĺbky srdcovo-cievneho, nervového, hormonálneho a imunitného systému a všimnime si, ako na cvičenia tieto sústavy reagujú.

2. Užívaj si chlad

Zmeňme svoj prístup k chladu. Vnímajme ho ako pozitívny živel, ktorý „prevetrá“ naše telo, a ktorý nám pri styku s pokožkou dodá pocit jednoty s prírodou. Tešme sa mu, keď ho pocítime. Telo je v zime zvyknuté skrčiť sa a prestať dýchať, pretože chlad vníma negatívne. My naopak pociťujme otvorenosť a chlad radostne prijmime.

3. Pustite sa do toho s radosťou

Pustite sa do toho s radosťou Šťastie je bod v čase, v ktorom vnímame jednotu so svetom. Je to konečný cieľ, ku ktorému spejeme. Nemôže to však byť večný stav. Šťastie dosiahneme len ak budeme do činnosti, ktorú robíme, vkladať radosť. Radosť neplynie z činnosti; vlieva sa do nej už na jej počiatku. Preto má náš postoj k tomu, čo robíme, taký veľký význam.

4. Buďte rozhodný

Buďte rozhodný Telo vie, čo má robiť. Nesmieme mu však brániť v príprave na šok z chladu nerozhodnosťou a neistotou. Ak telo vie, že ho čaká chlad, začne dopredu vyrábať vnútorné teplo. Ak sa ale do otužovania pustíme s neistotou, telo nebude pripravené a môže sa podchladiť.

5. Pripravte sa

Telo nesmie byť pred otužovaním studené. Zohrejme sa pred prechádzkou v šortkách alebo pred kúpaním v ľadovej vode telesnými cvičeniami, chôdzou (nie behom) a/alebo dýchacími cvičeniami.

6. Neponáhľajte sa

Dajme svojmu telu čas zvyknúť si na chlad. Vyhneme sa tak možným negatívnym dôsledkom, ktoré by mohli naše predsavzatia a nadšenie z otužovania zahatiť skôr, ako sa do toho riadne pustíme. Na začiatku vystavujme svoje telo chladu: a) kratšie, b) vo vyšších teplotách, c) iba čiastočne (napr. končatiny pri kúpaní alebo odhalenú hruď pri chôdzi vonku), d) menej často

7. Nesúťažte

Nesúťažte Zmyslom otužovania je dosiahnutie zdravia, sily, radosti a následne harmónie tela a duše, nie nový svetový rekord ani prekonávanie iných. Nie je to súťaž! Každý má svoje individuálne telesné predpoklady a cit pre to, čo je pre neho optimálne.

8. Trpezlivosť zdravie prináša

Ak máme zdravotné problémy, ktoré sa chladom dajú vyliečiť, je pochopiteľné mať pozitívne očakávania, no je nutné myslieť i na to, že choroba, ktorou trpíme, sa vyvíjala dlhé roky, a preto bude trvať dlhší čas aj jej odstránenie. Nevzdávajme sa, ak sa zázraky neudejú už po prvom týždni. U mnohých sa zlepšenie dostaví nebadane. Po jednom roku pravidelných procedúr zrazu s prekvapením zistíme, že naša choroba zmizla. Majme pozitívne očakávanie, ale nesledujme svoje „úspechy“ každý deň a nebuďme nešťastní, ak sa nedostavia okamžite.

9. Pridávajte si postupne

Pridávajte si postupne Začnime pomaly, ideálne vystavovaním tela studenému vzduchu. Skúsme odložiť jednu vrstvu oblečenia, a potom druhú. Pokračujme znížením teploty vo svojom obydlí o jeden stupeň. Pri sprchovaní si na záver pustime chladnejšiu vodu. Pokračujme krátkymi prechádzkami po vonku v plávkach alebo v šortkách a tričku, prípadne na boso, najlepšie v čerstvo napadanom snehu. Oblievajme sa studenou vodou. Pri vstupe do prírodného zdroja ľadovej vody začnime končatinami. Neskôr sa môžeme ponoriť celý. Postupne predlžujme čas vo vode na 20 sekúnd až na 2 minúty. Po kúpaní sa neutierajme. Nechajme vodu na svojom tele prirodzene vyschnúť. Obliecť sa môžeme aj bez utierania. Trochu vlhkosti na oblečení neuškodí a telo sa čoskoro zohreje.

10. Sledujte svoj zámer

Chladu sa vystavujeme kvôli sebe. Okolie, ktoré do nás negatívny postoj k chladu zakódovalo, sa nás bude snažiť presvedčiť, že robíme niečo nebezpečné. Ľudia majú často strach z toho, že sa im zrútia všeobecne uzákonené a spoločensky akceptované predpoklady. Neagitujme; šírme svoje skúsenosti len medzi tými, ktorí sa na ne pýtajú. Nechváľme sa svojimi úspechmi. Počkajme si na otázku z okolia: „Prečo si taký vitálny a zdravý? Akoto že zrazu tak dobre vyzeráš? Vtedy nastane ten správny okamih na zdieľanie zážitkov a nového spôsobu života.
Wim Hof svoju metódu praktizuje a testuje na vlastnom tele už niekoľko desaťročí. Staroveké techniky zbavil ezoterických rituálov a zachoval z nich len to, čo je praktické a vedecky dokázateľné. Vďaka odborným pokusom, ktoré vedci prevádzajú nie len na ňom, ale aj na jeho žiakoch, bolo jednoznačne dokázané, že Hof môže svoju metódu naučiť kohokoľvek už behom jedného týždňa.

DOKÁŽETE VIAC AKO SI MYSLÍTE

Najdôležitejší je prvý krok ktorý urobíte. Teraz hneď. Dohodnite sa s kamarátmi alebo inštruktorom na dni kedy si to pôjdete prvý krát vyskúšať.